Sociálny pedagóg
Čo je sociálna pedagogika
Sociálna pedagogika je špeciálna pedagogická disciplína, ktorá sa spolupodieľa na riešení mnohých sociálno-výchovných problémov v spoločnosti, kde jej cieľom je predovšetkým výchova k svojpomoci, obnovenie normality človeka, intervencia do socializačných procesov u detí, mládeže a dospelých.
Kto je sociálny pedagóg?
Sociálny pedagóg je erudovaný zamestnanec školy, ktorý vykonáva odborné činnosti v rámci intervencie, sociálnej prevencie a poskytovania sociálneho poradenstva, predovšetkým žiakom ohrozeným sociálno-patologickými javmi zo sociálne znevýhodneného prostredia, drogovo závislým alebo inak znevýhodneným deťom a žiakom, tiež ich zákonným zástupcom a pedagogickým zamestnancom škôl aj školských zariadení. Radí sa medzi pomáhajúce profesie.
Sociálny pedagóg ZŠ s MŠ Pavlovce nad Uhom
Mgr. Martin Hric
Čo je cieľom a poslaním mojej práce
Cieľom a poslaním mojej práce je zákonným spôsobom participovať na výchovnom poradenstve a prevencii na škole. Byť oporným pilierom pri realizácii úspešného výchovno-vzdelávacieho procesu, kde ťažisko mojej práce spočíva v uskutočňovaní prevencie sociálno-patologických javov (záškoláctva, šikanovania, kyberšikanovania, agresie, delikvencie, krádeže, drogové závislosti, syndrómu CAN a iné ), v sociálno-pedagogickej diagnostike, sociálno-pedagogickom poradenstve, terapii a reedukácii. Pomáhať žiakom z dysfunkčných rodín a zo sociálne znevýhodneného prostredia, riešiť konflikty a hľadať adekvátnu pomoc, bez ohľadu na etnicitu, náboženstvo, zdravotné znevýhodnenie alebo špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby.
Ako pracuje sociálny pedagóg v škole
Skupinovo
- s konkrétnou triedou (skupinou), využíva techniky sociálno-psychologických výcvikov.
- realizuje preventívne programy a aktivity v oblasti prevencie sociálno-patologických javov (besedy, prednášky, preventívne projekty, príležitostné podujatia a iné).
- podporuje osobnostný rozvoj žiakov, pôsobí na hodnotovú orientáciu, rozvíja kreativitu, kultivovanosť, socializáciu mládeže, emočnú stabilitu, sebahodnotenie a sebareflexiu.
- venuje sa náprave vzťahov medzi žiakmi, eliminuje nežiaduce správanie, vytvára lepšiu atmosféru v triedach, čím sa predchádza konfliktom a tak napomáha náprave vzťahov medzi žiakmi a tiež učiteľmi.
Jednotlivo
- individuálna práca so žiakmi prebieha v kabinete sociálneho pedagóga, predovšetkým so žiakmi vyžadujúcimi odbornú starostlivosť na podnet učiteľa, triedneho učiteľa, rodiča alebo zákonného zástupcu žiaka.
- individuálna práca sociálneho pedagóga má charakter psychodiagnostiky, jedná sa o rozhovory so žiakom, nácviky a osvojenie si nového správania, sebareflexie (sebapozorovanie a uvažovanie zamerané na pochopenie vlastných činov), relaxačné cvičenia a iné. Spolupracuje so zákonným zástupcom žiaka vytvára anamnézu a ponúka ďalšie odporúčania pre rodičov formou poradenstva (ako ďalej pracovať s dieťaťom) alebo vyhľadania odbornej pomoci.
- ďalej je to individuálna práca so žiakmi zo sociálne a emocionálne znevýhodneného prostredia, so žiakmi vyžadujúcimi si špeciálno-pedagogickú, psychologickú alebo inú zdravotnú starostlivosť.
Sprostredkúva prepojenie školy s poradenskými zariadeniami a inými odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa starostlivosťou o deti a rodinu, psychológom, pedopsychiatrom, pediatrom a lekárom. Vedie evidenciu riešených konkrétnych prípadov.
Kde ma nájdete
ZŠ s MŠ Pavlovce nad Uhom - 3. poschodie, kabinet Matematiky - Informatiky
S akými inštitúciami spolupracuje
- Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie
- Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny - oddelenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
- Polícia
- Pediater - detský lekár
- Úrad miestnej samosprávy
Otázky žiakov, ktoré je možné so sociálnym pedagógom konzultovať a riešiť:
- Mám obavy chodiť do školy!
- Učiteľ mi robí zle.
- Spolužiaci ma nemajú radi ? Som fakt odlišný?
- Mám obavy a hanbím sa pred niekým hovoriť.
- Šikanovali ma.
- Videl som zlé veci, ktoré sa dejú v našej triede, ale bojím sa zdôveriť o tom niekomu.
- Zaľúbil/a som sa a neviem čo mám robiť .
- Nenávidím svojho spolužiaka/čku .
- Absolútne si nerozumiem s rodičmi a vôbec ma nechápu.
- Doma sa dejú zlé veci, ktorým nerozumiem.
- Naši sa rozvádzajú a mne sa rúca svet.
- Nevychádzam dobre so svojimi súrodencami.
- Neznášam, keď ma vždy do niečoho nútia čo nechcem robiť.
- Rodičia sú prehnane prísni.
- Stále ma berú ako dieťa.
- Nemám oporu u rodičov, keď ich najviac potrebujem.
- Sme chudobná rodina bez peňazí.
- Doma sa mi nik nevenuje, som pre nich vzduch.
- Mám zakázané sa stretávať s otcom/mamou.
- Chýbajú mi starí rodičia, veľmi málo ich vídavam.
- Prečo nežijeme tak ako iné rodiny ?
- Nemôžem chodiť von a robiť veci čo som robil/a pred tým (Covid 19).
- Veľmi mi chýba/la škola a spolužiaci (Covid 19).
Otázky rodičov, ktoré je možné so sociálnym pedagógom konzultovať a riešiť:
- Neviem prečo mám také dieťa?
- Kde som urobil chybu, že mám také dieťa?
- Nerozumiem si so svojou dcérou/synom?
- Sme po rozvode s bývalým manželom/kou, ako komunikovať s dieťaťom na túto tému ?
- Na moje dieťa si všetci zasadli, čo mám robiť?
- Moje deti si nerozumejú.
- Nezvládam svoje deti ani výchovu, ako ďalej ?
- Vnímam, že sa moje dieťa zmenilo, čo mám robiť ?
- Pozorujem vo svojom dieťati náhlu zmenu v určitom smere.
- Aktuálna téma pandémia - prevencia pred ochorením Covid 19
Konzultačné hodiny:
Pondelok – Štvrtok, 09:30 – 10:45 hod. (podľa aktuálnej potreby)
Kontakt:
Mgr. Martin Hric
e-mail: Martin.Hric@zspavlovceuh.sk