Školský špeciálny pedagóg
Školský špeciálny pedagóg
Kto je školský špeciálny pedagóg
Školský špeciálny pedagóg je pedagogický zamestnanec, ktorý sa priamo podieľa na výchove a vzdelávaní žiaka so zdravotným znevýhodnením na bežnej škole. V procese vyučovania poskytuje žiakovi individuálne špeciálno-pedagogické, terapeutické a rehabilitačné služby. Poskytuje konzultácie, rady a informácie ostatným odborným pracovníkom školy i rodičom žiaka. Podľa potreby spolupracuje s ostatnými poradenskými inštitúciami, predovšetkým s centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, centrom pedagogicko – psychologického poradenstva, prípadne aj s lekármi. Je členom inkluzívneho tímu a radí sa medzi pomáhajúce profesie.
Školský špeciálny pedagóg ZŠ s MŠ Pavlovce nad Uhom
PaedDr. Erika Zolotová, PhD.
Cieľ a poslanie mojej práce
„Inklúzia“ – v ideálnej spoločnosti sa v praxi odzrkadlí na tom, že v bežnej základnej škole chodia do jednej triedy nielen deti intaktné, ale i deti znevýhodnené. Učiteľ vie, ako sa k nim priblížiť, ako bez problémov zvládnuť hodinu a samozrejme, k dispozícii má i asistentov učiteľa, školského špeciálneho pedagóga, výchovného poradcu.
„Školský špeciálny pedagóg je na základnej škole pre žiakov preto, aby žiakom (i rodičom) účinne pomohol a tak sa im úspešne učilo, dobre sa v škole cítili, zažívali úspech v kolektíve žiakov, prežívali radosť zo školskej práce a tak z nich vyrástli zdravé a harmonické osobnosti.“
Náplň práce školského špeciálneho pedagóga:
Práca so žiakmi
Hlavnou náplňou práce školského špeciálneho pedagóga je priama práca so žiakmi so zdravotným znevýhodnením. Žiaci prichádzajú do učebne školského špeciálneho pedagóga na špeciálno-pedagogické intervencie podľa vopred stanoveného rozvrhu v rozpätí 1-2 vyučovacích hodín týždenne. Na hodine sa venuje školský špeciálny pedagóg rozvíjaniu tej kognitívnej funkcie, ktorú predchádzajúce diagnostické vyšetrenia odhalili ako problémovú. Časť hodiny je možné využiť aj na objasnenie edukačného obsahu, ktoré sa pri aplikácii bežných pedagogických metód zo strany vyučujúceho dieťaťu nepodarilo pochopiť.
Ako pomôcky pri práci využíva odbornú literatúru, pracovné listy, špeciálne hry a cvičenia, špeciálne edukačné počítačové programy a špeciálne pomôcky vyvinuté pre pomoc deťom so zdravotným znevýhodnením. Dôležitú úlohu špeciálno-pedagogickej intervencie tvoria aj rozhovory so žiakom, ktoré majú posilniť vzťah špeciálneho pedagóga a žiaka na základe dôvery, stimulovať aktivitu a snahu dieťaťa a súčasne ho motivovať do ďalšej práce.
Spolupráca s učiteľmi a kariérovým poradcom
Školský špeciálny pedagóg je poradcom a pomocníkom triednych i predmetových učiteľov pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP. Spolupracuje pri tvorbe individuálnych výchovno–vzdelávacích programov. Pomáha učiteľovi riešiť problémy žiakov so ŠVVP, ktoré sa objavili vo výchovno–vzdelávacom procese a narušili priebeh vyučovacej hodiny. Spolupráca školského špeciálneho pedagóga s kariérovým poradcom sa zameriava najmä na realizáciu akýchkoľvek celoštátnych testovaní so zameraním na osobitosti žiakov so ŠVVP (Monitor 9 a pod.) a na ich umiestnenie na primeraný typ strednej školy.
Spolupráca s rodičmi
Termín na konzultáciu si rodičia môžu dohodnúť so školským špeciálnym pedagógom podľa potreby aj mimo konzultačných hodín. Dbáme na to, aby sa v priebehu školského roka dostavili rodičia na konzultácie každého žiaka so ŠVVP. Témou takýchto stretnutí je výmena skúseností rodiča a učiteľa, hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na dieťa a pri zdolávaní jeho špecifických problémov. Dôležitou súčasťou spolupráce s rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie žiaka, spolupráca rodiny a školy pri plnení školských povinností.
Spolupráca s centrami psychologických a špeciálno-pedagogických služieb
Úlohou školského špeciálneho pedagóga je koordinovať proces, za pomoci ktorého sa žiak s problémami v učení stáva žiakom s diagnostikovanou a akceptovanou poruchou učenia. Tento proces vyžaduje spoluprácu nielen rodiča, žiaka, ale aj odborného garanta, ktorým je v tomto prípade. Školský špeciálny pedagóg je sprostredkovateľom medzi školou a CPP, zabezpečuje odporúčanie poradenského zariadenia s individuálnou integráciou konkrétneho žiaka.Kde ma nájdete
ZŠ s MŠ Pavlovce nad Uhom - 1. poschodie, kancelária školského špeciálneho pedagóga
Priestory a pomôcky využívané počas hodín u špeciálneho pedagóga:
Učebne: sú priestranné a svetlé miestnosti nerušené vonkajšími vplyvmi
Špeciálno-pedagogická učebňa je vybavená manipulačnými, reedukačnými, kompenzačnými, rozvíjajúcimi a rehabilitačnými pomôckami.Pomôcky:
-
čitateľské tabuľky, didaktické pomôcky (skladačky, dominá, puzzle, pexesá na pravo-ľavú orientáciu, koncentrácia pozornosti, pamäťové, sluchové a zrakové vnímanie i hmat, karty na rozvíjanie jazykových schopností, serialita, protiklady, predložky, slovesá, príčina – následnosť, geometrické tvary, labyrinty, obrázkové dominá)
-
rozvíjanie motoriky – navliekanie korálikov na šnúrky, guľôčkové labyrinty, drevené hlavolamy, prevliekačky, písanie do piesku
-
jazyk a reč – obrázkové a metodické materiály na podporu prirodzeného vývinu reči, laminátované plagáty s gramatickými pravidlami, voľne dostupné programy na PC realizované na notebooku aj PC,
-
pomôcky zamerané na precvičenie jemnej, hrubej motoriky, na rozvoj slovnej zásoby, pozornosti a reedukáciu vývinových porúch učenia.
Frekvencia cvičení:
Takmer každý začlenený žiak sa k špeciálnemu pedagógovi dostane približne 1-krát za dva týždne alebo podľa potreby aj častejšie. Žiakom 7. až 9. ročníka s vývinovými poruchami učenia pomáha už len cielené doučovanie, pretože u detí po dosiahnutí 13. roku reedukačné cvičenia nenavodia požadované pozitívne zmeny, nakoľko je proces vnímania ukončený.
Podľa potreby pracuje školský špeciálny pedagóg so začlenenými žiakmi priamo v triede, realizuje náčuvy (pozorovania začlenených žiakov v ich prirodzenom školskom prostredí t. j. v triede).
Podľa potreby a dohody s vyučujúcimi pracuje aj so žiakmi, ktorí vyžadujú podporné opatrenia (teda nie sú definovaní v individuálnom pláne podpory, ale potrebujú cielenú intervenciu). Ide primárne o žiakov 1. až 4. ročníkov, pričom frekvencia cvičení je 2-krát za týždeň. Cieľom tohto prístupu je zabezpečiť, aby sa žiaci s identifikovanými potrebami v dôsledku možného zhoršovania ich stavu nedostali do situácie, kedy by vyžadovali rozsiahlejšie podporné opatrenia na základe individuálneho plánu.
Náplň špeciálno-pedagogických cvičení:
Žiaci s vývinovými poruchami učenia:
- rozvoj špecifických funkcií,
- oblasť rozvoja gramatiky
- oblasť rozvoja gramotnosti
- rozvíjanie komunikačnej zručnosti
- nácvik techniky čítania
- zdokonaľovanie pamäti (akusticko-verbálna a zraková, pracovná pamäť) a poznávacích procesov,
- spresňovanie vnímania, poznávania, diferenciačných schopností,
- rozvíjanie priestorovej a časovej orientácie, nácvik pravo-ľavej orientácie (telesná schéma, rovinná a časová orientácia), serialita (nácvik sekvencií, postupnosti), intermodalita (audiovizuálny vzťah),
- rozvoj číselných predstáv,
- práca s matematickými operáciami a zisťovanie vzťahov medzi nimi,
- algoritmus riešenia slovných úloh,
- orientácia v rovine, v priestore a čase.
- Rozvíjanie osobnosti
Žiaci s poruchami pozornosti a aktivity
- problémové správanie a jeho korekcia
- osobnostný rozvoj
- rozvíjanie sociálnych zručností
- rozvíjanie emocionálnej inteligencie
- rodinné vzťahy
- rovesnícke vzťahy
Žiaci s autizmom
- zvládanie stresových situácií,
- pochopenie slovných a písomných inštrukcií,
- socializácia žiaka do prostredia kmeňovej triedy,
- potreba krátkodobých cieľov (splnenie úlohy),
- motorické čítanie,
- tréning jemnej motoriky,
- rozvoj slovnej zásoby a učebných spôsobilostí.
Žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou:
- rozvíjanie komunikačnej kompetencie ako dorozumievací prostriedok
- rozvíjanie artikulačnej obratnosti a výslovnosti
- rozvíjanie slovnej zásoby
- stimulovať porozumenie reči
- rozvíjanie schopnosti rozumieť reči a podporovať schopnosť reprodukovať
- osvojovanie si komunikačnej stratégie
- osvojovanie si techniky čítania a čítať s porozumením
- rozvíjanie konverzačnej schopností
Konzultačné hodiny:
Stredu 12:45 – 15:00 hod. (podľa aktuálnej potreby)
Kontakt:
PaedDr. Erika Zolotová, PhD.
e-mail: Erika.Zolotova@zspavlovceuh.sk
-